Friday, September 18, 2015

thosai

Saya mintak maaf awal-awal tak de ukuran bahan. Saya jenis masak ikut rasa.
Saya nampak tadi ada post admin mintak rakan-rakan India share resipi. Saya Melayu tapi suami saya India so saya ada belajar masak beberapa masakan India.
So saya nak share resipi thosai dan rasam sebab suami saya kata saya buat rasa sebijik macam Indian buat. Ahehe.
*****
Thosai
Kacang ulundu (ada setengah kedai dia akan tulis urad dhal. Sama je cuma nama lain sebab ulundu sebutan Tamil suami saya cakap)
Halba 1tsp
Beras
- Sukatan beras dan kacang sama banyak (ikut citarasa nak buat banyak atau sikit)
-Rendam 4-5 jam (saya suka rendam semalaman)
1. Blend bahan yang telah direndam sampai halus
2. Masukkan 2-3 sudu besar nasi yang telah dimasak
3. Masukkan 1 sudu besar tepung beras
4. Masukkan garam
5. Blend sekali lagi
6. Masukkan 2-3 biji cili kering dalam periuk dan tuangkan bahan yang telah diblend tadi
7. Biarkan naik (peram suhu bilik tanpa tutup lebih kurang 12 jam. Paling elok dlm oven atau microwave. Kalau letak luar tutup dgn tudung saji)
8. Boleh masak macam buat lempeng atas kuali leper yang dioles sedikit minyak sapi/minyak masak
*****
Rasam
Bawang putih
Cili hijau
Jintan manis
Jintan putih
Biji ketumbar
Lada hitam
-blend semua sampai halus
Air asam jawa
Cili kering
Biji sawi
Daun kari
Bawang besar, mayang
Tomato
Daun ketumbar
1. Tumis cili kering, biji sawi dan daun kari
2. Masukkan tomato dan bawang besar dan tumis sehingga pecah minyak
3. Masukkan bahan yang telah di blend tadi and tumis sampai wangi
4. Masukkan air asam jawa
5. Masak sampai gelegak
6. Masukkan daun ketumbar
7. Masukkan garam secukup rasa
*****
TAMBAHAN RESIPI
Ada yang mintak chutney kelapa tu, so ini resipi dia tapi tak de gamba. Hehe.
Sambal kelapa
Kelapa parut
Kacang dal -+ 2tbsp (goreng tanpa minyak utk 5 minit-+)
Cili hijau
Air
Garam
Biji sawi
Kacang ulundu
Daun kari
1. Blend kelapa, kacang dal, air, dan cili hijau. Tambah air ikut citarasa (nak pekat atau cair)
2. Panas minyak dan tumis biji sawi, kacang ulundu, dan daun kari sampai naik bau
3. Gaul sekali dalam bahan yang dah diblend
**********
Saya mintak maaf awal-awal tak de ukuran bahan. Saya jenis masak ikut rasa.

No comments:

Post a Comment