Wednesday, August 5, 2015

NASI DAGANG





Nasi dagang steam 5'. Pastu bukak penutup boh santan sikit dan bawang, halba, halia. Arung dan steam semula 2'. 
😆 beras wangi jasmine sunwhite 1kg = 3tin susu, air 2 tin susu. Steam 5 minit.

2 beras merah 2 beras wangi...air 3
3beras: 2air = masak yg pertama steam 5minit.

 4kg beras basamathi king.. Bahagi 3 X hp, 4 mins.. Cepat n mudah.. Nasi pun cantik\

Wan Shamsiah Yahya beras d rendam dulu 1-2 jam. masukan beras, santan, (saya guna santan kotak. 1 kotak bsr 1kg dpt 2 x ) lbh ckit dari paras beras, ( depend jenis beras yg kita guna) halba ( saya guna dlm 1 sudu cinonet kfc) 1/2 sudu teh.. n garam secukup rasa. kacau2 kan, tuutp, hp 4 min. sbb beras sekilo lbh.. kalau sekilo atau kurang, 3min dah cukup. bila cukup, 3min, bunyi beep off kan n release wap...buka baru campur hirisan bawang n halia.. gaul rata... tutup balik piyok seminit dua. sbb saya buat byk, saya tuangkan dln bekas lain n tutup... Syarizah Yusoff, harap ini dpt membantu.

kalau masak cara manual, basmathi ni kita kena campur dgn beras pulut, 1kg -1 genggam pulut. npc x yah campu

jadi 1 kg beras basmathi tu pakai 1/2 kotak santan yg besar tu ye. Lps tu kena campur air dan parasnye atas sikit dr beras tu ye, gitu?

Wan Shamsiah Yahya Lauk cara biasa ya.., Sbb saya blm pernah try masak lauk dgn npc lagi... 
Ikan tongkol yg dah d kerat2 isi ( saya buang kepala. Sbb selalu jadi sampah dlm kuah gulai sbb sebang hancur). Rebus dgn hirisan/ kepingan lengkuas.. (Lbh2 pun x 
pa..). Masukan sekeping dua asam keping n garam. (Saya suka guna garam kasar). Rebus 1-2 jam.. Lbh lama lagi best..! Api bsr, bila dah mendidih, tukar ke api yg perlahan.. 
1) tumiskan 3-4 bji, bwh merah, 1-2 ulas bwg putih. N sdkt halia. Semua hiris halus..
2) masukan rempah gulai nasi dagang atau any rempah kari ikan.. 
3) Tumis sampai pecah minyak, masukan santan...dah mendidih, masukan ikan yg di rebus tadi.. Kalau ada air rebusan blh campurkan ckit kedlm kuah gulai.. Masukan 2-3 biji ciki hijau..cili akar.. Tambahkan garam, gula, secukup rasa... Siap 

No comments:

Post a Comment