Thursday, December 17, 2015

donut


Ramuan yis yg cantik kejadiannya akan menghasilkan pau dan donut yg cantik .. kegebuan dan.kelembutan akan terasa..jika ada yg sudi..saya akan sertakan resipi dikomen nanti..

Suhaizah Mohammad Resipinya 

1 pkt yis (mauripan)
3 sudu gula
1 1/2 cwn air suam
*campurkan gula dlm air suam..kacau hingga larut kmudian masukkan yis..kacau rata..biarkan yis mngembang.

1kg tepung gandum +2sudu teh b.powder
2 sudu susu pekat
4 sudu marjerin
* gaul semua bahan dgn rata kmudian masukkan sdikit2 adunan yis.. (jika yis tak kembang tandanya yis tu mati..biasanya saya akan buat yg lain sb bimbang adunan donut saya tak mnjadi sb saya bniaga kueh)
Jika mseh kering..tambah saje air suam dlm bekas yis td..biar bersih saki baki buih yg ada..gaul dan uli tepung ..biar lembut dan licin..saya uli dlm 20 min..yg pnting tangan msti bersih...uli dua2 tgn..makin lama kita uli kita akan dpt rasa spt ada udara dlm tepung..biarkan adunan rehat smpai naik 2 x ganda..kalau buat donut..canai dan terap kmudian rehatkan lagi..perlu tabur tepung
lebih pd dulang supaya bila donut megembang ianya takkan ada kesan jari bl kita mngangkatnya.
Kalau buat pau..saya ambil besar sdikit dr bola pingpong kmudian masukkan inti kelapa..rehatkan smpai pau kmbang skali ganda kmudian kukus
**Tip pau kukus yg cantik
Selepas air mendidih . .kecilkan sdikit api supaya air tidak mnggelegak..naikkan tetingkat kukus yg ada pau..kmudian tutup kukus..biar dlm 8 min..angkat tetingkat dr periuk kukus . .sediakan tutup periuk yg sama besar dgn pngukus (saya guna penutup tupperware yg besar).angkat cepat2 pnutup kukus supaya air tidak jatuh atas pau..klau tak nanti.kulit pau akn mnggerutu...kmudian cpt2 tutup dgn tutup periuk lg 1..naikkan tetingkat kukusan yg lain..lapkan trlebih dahulu bhgn dlm penutup kukus sb ada air..ulang spt yg pertama td..

Utk inti kelapa
1bj kelpa parut putih
4 sudu gula.merah +1 sudu gula pasir (campur 1cwn air panas..kacau smpai gula hncur..kmudian tapi dlm kuali..masukkan sehelai daun pandan yg disimpul kalau suka tp saya memg buat )atau masukkan sdikit paste.pandan
Bila gula dh mndidih . .masukkan kelapa..kacau rata.api jgn besar sgt ya..bila hmpir kering taburkan 1atau.lbeh sdikit tepung gandum . .tujuannya utk kelapa ada gam sdikit..nanti senang kita nak gentel bulat2 .masak dlm 5 min lg..sejukkan..
Gentel atau bulat2kan inti kelapa besar syiling 20 sen lama..buat sampai habis..
1 kg tepung boleh dpt 40 ke 45 kpg pau..
Ok ikhlas dr saya utk sahbat semua . .


Suhaizah Mohammad Canai dlm ketebalan 1.5cm..mula2 tterap yg cawan dulu kmudian letak pnutup yg kcil ditengah..tekan n kluarkan tepung yg tengah..biarkan donut dlm dulang yg tlg ditabur tepung..biarkan naik sekali ganda atau tembam kjadiannya ..kmidian goreng dgn api yg sderhana..selalu balik2kan dobut utk warna yg sekata

No comments:

Post a Comment